Wat zegt de docent over de deeltijd opleiding Onderwijsassistent?
De opleiding onderwijsassistent bij Variva
Tijdens de onderwijsassistent opleiding leer je hoe je een bijdrage kan leveren aan een veilig leerklimaat. Ook leer je hoe je assisteert bij het organiseren van evenementen en excursies en hoe je ondersteunt bij onderwijstaken. Na de opleiding weet je hoe je het beste toezicht tijdens en buiten de lessen kan houden.
Veel scholen in het basisonderwijs en speciaal onderwijs maken al gebruik van onderwijsassistenten. Ook in het voortgezet onderwijs en het MBO wordt de MBO onderwijsassistent veel vaker ingezet. Het beroep MBO onderwijsassistent is uitdagend en veelzijdig. Geen dag is hetzelfde!
Als je het leuk vindt om kinderen te motiveren en te stimuleren dan is dit de geschikte opleiding voor jou.
Lees hier meer over de onderwijsassistent opleiding.
”Opleiding OA gevolgd bij Variva locatie Rotterdam. Ik vind dat Variva goed inspeelde op de coronapandemie door zowel online als fysieke lessen aan te bieden, waardoor alles doorgang bleef vinden en wat een topdocent!” – Student onderwijsassistent
Wat zegt de docent van de opleiding onderwijsassistent?
Christa Oudejans, docent onderwijsassistent bij Variva, geeft je graag een kijkje in de opleiding.
”Met ontzettend veel plezier geef ik de algemene lessen van onderwijsassistent. Elke avond heeft een ander thema. Alles wordt behandeld wat je nodig hebt om een goede onderwijsassistent te worden. Onderwerpen als bijvoorbeeld: pedagogisch handelen, toezicht houden, didactiek, ontwikkelingspsychologie komen uitgebreid aan bod.”
HOE ZIET EEN LESAVOND VAN DE ONDERWIJSASSISTENT OPLEIDING ERUIT?
De ene keer geef ik les op locatie, de andere keer is de les online. Beide hebben voordelen, de afwisseling maakt het in mijn beleving zeer efficiënt. Het fijne van een lesavond op locatie is dat mensen elkaar ontmoeten en kennen zodat digitaal contact houden in de whatsapp groep makkelijker is.
Hoewel het een compleet andere beleving is, zijn de lessen (live of digitaal) hetzelfde opgebouwd. We blikken terug op de vorige les en kijken naar het doel van de les van vanavond. Het doel voor mij als docent, is dat ik zeker ben dat de studenten in staat zijn om de opdracht van de les te kunnen maken.
De studenten hebben allemaal een vol programma: stagelopen, opdrachten maken, voorbereiden op de examens van Nederlands, Engels, rekenen, de praktijkexamens, keuzedelen. Al deze activiteiten worden ingevlochten náást een huishouden, een betaalde baan, kinderen en wat nog meer. De lesavond is van half zes tot half tien. Door afwisseling en hoog tempo krijg ik terug van de studenten dat de lesavond voorbij vloog. Meestal starten we de avond met intervisie. We vormen groepjes van ongeveer 5 personen en daar wordt gekozen welk ingebracht probleem, vraagstelling uit de eigen praktijk besproken wordt volgens een intervisie methode.
EEN AVOND
Het is iets voor half zes, de studenten druppelen het lokaal binnen, zoeken een plekje. De tafels staan in een U vorm. Studenten van verschillende leeftijden, de jongste is twintig jaar en de oudste telt zesenvijftig jaar.
Hoe gaat het met jou? Hoe was je stage? Is het nog gelukt met die ene opdracht? Terwijl iedereen zijn tas uitpakt wordt er gekletst over de afgelopen week. De meeste studenten hebben een stagedag achter de rug en hebben zich naar de leslocatie gesneld, de een woont om de hoek, andere studenten rijden meer dan 65 km.
”Persoonlijk ben ik blij om de opleiding voor onderwijsassistent bij Variva te volgen, omdat ik van mening ben dat het vak van onderwijsassistent het mooiste vak is dat er bestaat. De lessen die worden gegeven door de docent zijn zeer inspirerend. Na iedere les zit ik vol energie en wil ik graag aan de slag met de volgende opdracht.” -Student onderwijsassistent
DE LESAVONDEN VERLOPEN VOLGENS EEN VASTE OPBOUW
We blikken terug op de vorige les en de bijbehorende opdracht. Vervolgens bespreken we het doel van deze les. Wat gaan we leren, wat is de opdracht, wat moet je kunnen en kennen? Daarna starten we met intervisie. De ene keer vormen we groepen at random, een andere keer op doelgroepen, dat wil zeggen: studenten die stagelopen in groep 1+2 zitten bij elkaar, de mensen die stagelopen in het Voortgezet Onderwijs (VO) zitten bij elkaar en uiteraard de groepen daartussenin. Weer een andere keer vormen de groepen zich vanzelf.
ZO LEREN WE VAN EN MET ELKAAR
Na 20 minuten koppelt elke intervisie in 3 minuten terug wat het probleem is en de mogelijke oplossing of volgende stap is. Zo leren we van en met elkaar. Dan is het zes uur en gaan we over op het doel van de les. Door verschillende werkvormen blijven de studenten bij. Ik wissel tijdens de les van werkvormen: luisteren naar theorie, ruimte voor vragen stellen, kijken naar filmpje met een kijkvraag, uiteengaan in groepjes, activerende werkvormen in tweetallen. Rond 19 uur hebben we pauze. De meeste studenten hebben wat eten mee, sommigen hebben thuis al gegeten. Na de pauze van ongeveer twintig minuten zijn we weer gevuld met energie om het tweede deel van de avond aan te gaan. Op de avond veranderen de studenten regelmatig van plaats om met een andere medestudent samen te werken. We maken gebruik van het lokaal en de gang.
Om de energie hoog te houden zetten we energizers in tijdens de avond. Na een drukke werkdag en op een lange avond, hebben we het nodig om ‘iets leuks te doen’, even te lachen of gewoon even te bewegen. Natuurlijk worden de energizers ook voorbereid door een student. Rond negen uur is het tijd om vragen te stellen over de te maken opdracht. Dit is een opdracht die zowel theoretische vragen heeft als een opdracht in de praktijk. Bespreek in tweetallen opdracht A (wat moet je doen in de praktijk) en opdracht B (wat moet je op papier zetten). Soms zijn er nog vragen, meestal zijn de opdrachten helder genoeg.
‘WAT HEB JE GELEERD, WAT NEEM JE MEE, WAT NEEM JE JE VOOR’
Het einde van avond nadert. Tassen inpakken nog een klein kletsje hier en daar en dan sluiten we echt af: ‘We zien elkaar volgende week weer, deze keer online. Zorg ervoor dat je de literatuur doorneemt voor de volgende les’. Veel plezier op de stage, succes met alles!
Groet, Christa Oudejans
In september start de opleiding onderwijsassistent weer. Schrijf je dus snel in!